Inom en femårsperiod kommer vi att kunna betala med en tvåhundralapp och en tvåkrona i Sverige. Jag hade totalt missat att detta ens fanns uppe för diskussion men tydligen ska riksbanken jobba med att byta ut alla sedlar och mynt. I samband med detta kommer vi även få nya betalmedel. Tvåkronan försvann för ett ganska bra tag sedan men är fortfarande ett godkänt betalningsmedel och enligt riksbanken ska det finnas ca 4 miljoner i tvåkronor, även om det slutade tillverkas 1972. Den nya tvåkronan kommer vara lättare och mindre än den gamla och syftet med myntet är att minska antalet mynt i samhället genom att vi nu kan använda tvåkronan istället för enkronorna i många fall.

Efter riksbankens beslut kommer det även att införas en 200-kronors sedel, men exakt när dessa pengar ska tryckas är inte riktigt bestämt om jag förstått saken rätt. Inte heller hur denna 200-kronors sedel ska se ut. Jag googlade för att se om jag hittade någon bild på ett förslag och här är ett. I artikeln påstod man att av miljöhänsyn skulle gamla tiokronans layouten användas med lite modifiering, dock vet jag inte hur pålitlig källan är.

Vad tycks?

#1 - - Andreas:

Ernst Hugo gör sig verkligen vacker på sedeln.



Tycker dock att det är galenskap att göra nya mynt. Herrejisses, vi blev ju för fanken nyss av med femtioöringen... Morr...

#2 - - Peter:

Eller hur? Varför ska vi göra nya förbannade mynt nu när vi lyckades få bort den hatade 50-öringen? Dessutom i dagens läge betalar väl ändå halva Sverige med kort?! >:o

#3 - - Kalle:

2krona känns ju lite off.. men 200-sedel känns ju ganska självklart på nåt vis. utlandet har ofta den nummreringen på sedlar. men 2 kronor finns alltså nu,. aldrig sett :D

#4 - - Ella:

Jag tycker de vi borde skaffa euro istället. Känns smidigare.

#5 - - Elisabet:

Haha det där skulle nog Ernst Hugo ha gillat!

#6 - - Gaymasen:

BUUUU! Pungen behöver inte bli tyngre, den ska tömmas! Typ.



Nej. Nej. Nej. För tvåkronan. Och sedeln. Det är bra som det är nu. Tycker jag då. Men absolut nej till kronan tycker jag. Hatar mynt.

#7 - - tessan:

härligt med 2-krona!

dock va 200 kronors sedel du la upp groteskt ful. hoppas på en snyggare =)

#8 - - sarah:

Har laddat upp en film när jag dansar nu om du vill se :):)

#9 - - Hanna:

Jag passar på att säga hej när jag ändå är här och vill samtidigt tipsa om min blogg som du hittar på http://wordsbyme.se.

Där kan du se mina tavlor, foton, modekollage m.m. Dessutom kan du just nu delta i min senaste tävling.

Lycka till och ha en trevlig kväll!

#10 - - pelle:

Men varför tar man bort ett mynt och ersätter med ett annat? JÄVLAR vad onödigt!

#11 - - Anonym:

Nu är det helg och dags för en ny tävling i bloggen igen, där du kan vinna ett härligt kitt från body shop det enda du behöver göra är att meddela mig att du är med!



Kram natalies.se

#12 - - cicci:

ernst på en peng hade väl varit finfint=) Har oxå totalt missat den diskutionen...tur att jag följer din blogg så jag blir lite uppdaterad=)

#13 - - danten89:

Den dagen försvinner helt, så dör jag :P

#14 - - danten89:

Den dagen då kontanta pengar försvinner, så dör jag! :P

#15 - - Ola:

SV: Tror alla blir en viss storlek från början men sen har jag ändrat storlek på dom i ett annat program, har gjort kollaget i picasa, men annars kan du ju ändra storlek på dom i photoshop eller så.

#16 - - Andreas:

Men hörru. Nu saknar vi ett inlägg allt ; )

#17 - - Andreas:

Men hörru. Nu saknar vi ett inlägg allt ; )

#18 - - Andreas:

Men hörru... Nu sakvar vi ett nytt inlägg serru ; )

#19 - - pelle:

provar kommentera-kommentar

#20 - - Anneli:

Stefan, har din pung blivit så tung att du inte ens orkar maka dig till datorn och langa ett inlägg? :(((

#21 - - cecilia:

vettitusan vad jag tycker, känns skumt!! :P



usch, usch, känns som man alltid borde plugga - nu till exempel...

#22 - - cecilia:

duuu, just det!



gott nytt 2011 i efterskott :D

#23 - - Andreas:

Stefan, nu var det länge sen ett inlägg skapades i din vrå på nätet. Vi väntar med spänning ; )



Med önskan om en trevlig helg!

#24 - - Samira:

Det hade varit kul att själv läsa artikeln. Vad sägs om att langa upp en källhänvisning vetja! :)

#25 - - elin | vapenfest.se:

överallt på facebook och liknande skapas det ju gruppen om "Vi som vill ha Zlatan på 200 sedeln" eller "Vi som helst ser Astrid Lindgren på den framtida 200 sedeln". Vore lite häftigt om någon utav dessa, faktiskt dyker upp därpå, eftersom vi bara har lite äldre legender på de andra lapparna! :)