Den här söndagen kommer jag ägna åt att fixa till min bloggdesign. Ni kan se ett lätt modifierat smakprov på hur den kommer att se ut ovan. Då jag inte är så bra på detta med koder så har jag tagit en gratisdesign från en blogg och sedan gjort den lite mer personlig. Med lite tur blir den klar ikväll, om inte så kommer den i veckan.

Trevlig söndag



Alla arbeten är inlämnade, lägenheten är städad, sängen nybäddad med rena sängkläder och jag är schemafri imorgon. Kan livet vara mycket bättre än såhär? Möjligen om Närkepolarna kunde masa sig hit på besök, men annars är det på topp. De sista dagarna på universitetet har varit ett rent helvete. Människor omkring mig har varit stressade vilket har bidragit till att jag blivit stressad fast jag inte behövt då jag lagt upp mina studier för att undvika stress. Jag har tappat humöret på människor jag inte borde gjort, eller i alla fall tagit hand om situationen på annorlunda sätt. Men nu är det slut på skiten, nästa vecka går jag på universitetet två dagar och veckan avslutas med programmets sista sittning.

Jag har bara gått på en sittning innan och det var den första. Annars har jag inte varit mycket för det där med sittningar och en massa annat mysko som folk på universitetet håller på med, haha.

Vad gör nu då?


sj.se

Fick du vänta på tåget i vintras? Du är långt ifrån ensam. Förra årets snökaos orsakade sammanlagt 83 000 förseningstimmar. I får har SJ och Trafikverket satsat 400 miljoner kronor på att detta inte ska upprepas. Hur dessa pengar har investerat kan jag inte svara på men kommunikation mellan SJ och resenärerna ska bli bättre och beredskapen för ett nytt snöoväder, om jag förstått saken rätt.

Jag håller just nu på med en Essä inom just detta ämne. Inte om förseningarna utan om just tåg och framför allt hur läget ser ut i landet när det gäller spårtäthet. Hur många har inte varit med om att få stanna för att invänta ett annat tåg mitt ute i ingenstans? Spårtätheten är så kraftigt belastad på sina ställen att åtgärder behöver vidtas. Sedan tänkte jag skriva om svårigheterna med att ensa om hur om- och nybyggnationer ska prioriteras. Vissa menar att höghastighetsbanor är bättre och vissa menar att rusta upp de stambanor som finns och lägga till extraspår på vissa ställen.

Till sommaren kommer även 20 stycken nya så kallade ”snabbtåg” (X55) sättas i trafik. Toppfarten på dessa är 200 km/h i nuläget. Det är tänkt att när spåren är uppdaterade på vissa sträckor kommer drivrutinerna uppdateras på tågen och hastigheten öka till 250 km/h, vilket idag motsvarar höghastighetstågens fart.

Fan, detta var tänkt som en kort blogg. Aja nu ska jag sätta mig och skriva så fingrarna glöder. Trevlig helg.

 

Visa fler inlägg