Det är inte alltid lätt att skriva lika korrekt som man ibland vill. Under de senaste veckorna har jag skrivit en hel del arbeten på olika språk, och någonting som slagit mig är hur språket kan påverka hur en läsare kommer att reagera på ens text. Jag tänkte köra ett test mer er och se hur duktiga ni är på att formulera er. rätt Här nedan kommer det sex stycken snuttar av text och ni ska gissa vilka som är korrekta att skriva.

"det är datans fel"    "hissa flaggan på halv stång"   "omständlig"
"det är datorns fel"   "sänka flaggan på halv stång"  "omständig"

Var de för lätta?




#1 - - Geccod:

Ja, han hålls i ett terrarie med belysning och värmelampa då de kräver ett varmt klimat. Fast vi tar upp honom dagligen men har honom hela tiden under uppsikt. :-)

#2 - - Anna:

NU VET DET SÅ DAGS! Nej, men duktigt av dej!



Är inte det lite svårt att avgöra, jag menar, om man redan har flaggan hissad så är det ju lite svårt att hissa den lägre.



Samma sak, det kanske är fel på datan och inte datorn.



Fast det är "omständig", om du inte just uppfann ordet "omständlig" som för nuvarande inte betyder något alls.

#3 - - Anna:

Och jag är förbannat jävla gammal. Tretton för att vara exakt. Det är gammalt för en fyraåring i alla fall!

#4 - - tea:

sv: tack!



mina alternativ:

"det är datorns fel"

"sänka flaggan på halv stång"

"omständlig"



(verkligen jättebra att jag sitter och kommenterar här när jag borde råstuda.. haha)

#5 - - Johan:

Svar: Nej, jag vet. Hon har ju fött två ungar också och börja närma sig 30 strecket så det är ju inte konstigt. ;D

#6 - - Tommy:

Sv: Ja Mamma mia filmen är helt klart ok att se.

Hur är det med dig?

#7 - - Emma says style, love & rock and roll.:

Haha ja kanske lite väl lätta Stefan! :D

#8 - - CITY:

najs blogg

#9 - - Fredrik:

Haha, jag tycker också det är jobbigt när man ändrar språk fram och tillbaka. Och nej, det är sjukt trist att plugga på helgerna. Men på onsdag är det klart. Då ska jag göra glädjeskutt och tentafesta tills morgonen gryr! :D

#10 - - anna:

de där var lätta du! kom med nåt svårare ;)



helgen var superbra! men ha rblivit sjuk nu, riktigt surt.

#11 - - Lasse:

1+2=4

7-6=0

15/15=-1

#12 - - Kalle:

hehe överlag är folk ganska kassa på att skriva riktiga meningsbyggnader. särskrivningar är nästan otäckt vanligt-dessutom!

#13 - - Kim Ekholm:

Joo. Jag håller med. Om du menar Tyskland:)

#14 - - Ella:

Mina gissningar: datoRNs fel (blir jätteirriterad när folk säger data eftersom det är information), omständig och...asså man hissar ju flaggan högst upp först och sen sänker man ju ner den till halv stång?



Sv: Yes, det är bara nio dagar kvar nu! 10:de tar jag studenten. Såklart jag ska åka runt - flak FTW liksom! :)

Hur gjorde du på din student, åkte du också runt i stan (Örebro?) då?

#15 - - Pjoltas:

Ja vet int . E int ricktikt pra på stavvnings.

=&

#16 - - Erica:

- Det är datorns fel.

- Hissa flaggan på halv stång.

- Omständlig. (har jag för mig att det är, men det låter ändå mysko, haha)

#17 - - Daniel:

"det är datans fel"

"sänka flaggan på halv stång" (Vid flaggning på halv stång skall flaggan först hissas i topp och därefter sänkas till lämplig höjd)

"omständlig"



H.finlandssvensk som brukar vara kända för ren svenska



#18 - - N e l l y ♥:

sv: den var till forsmark, ett kärnkraftverk ;)

#19 - - Andreas:

A + B = C

#20 - - pelle:

KNULLA!

UPPDATERA!



"Omständig" är rätt. Eller?

#21 - - Anna:

Säger man inte "hala flaggan", när man ska ta ner den?... vänta... jag ska kolla vad den säkra källa wikipedia säger!!



"Vid dödsfall och begravningar hissas flaggan "på halv stång". Detta innebär att flaggan först hissas upp till topp, för att sedan omedelbart sänkas ned till 2/3 höjd om det är fristående flagga, eller till halva höjden om det är en fasadstång.[1] När flaggan tas ned görs manövern baklänges; först firas flaggan i topp för att sedan omedelbart halas ner."



#22 - - Anneli:

Jag tycker att datorns fel låter väldigt rätt.

Hissa låter också mycket bra.

Sen den sista. Nja. Jag vet inte. Omständig kanske. Det låter vettigt. Yes!

#23 - - Gaymasen:

Det är säkert omständlig, men jag tycket det är fult så jag skriver omständig. Haha. Och ingen av de i mitten är rätt - om man ser till särskrivningen. Annars hade jag sagt "Hissa". Och det kanske är... Datorns fel? Haha. Svårt när man måste tänka så där. ^^