2010 vs 2011

Publicerat i: På tapeten


Nu är det inte lång tid kvar på 2010 och vad passar bättre en tid som denna om inte en årskrönika. Rent bloggmässigt kanske det inte har varit mitt guldår precis, men det har ni själva märkt och jag tjatat om nog för i år. Att jag alltid ska få in den meningen i alla bloggar det senaste halvåret. Men nog om allt detta, nu till årets granskning.

Årets stora resor. Som en födelsedagspresent till mig själv drog jag, Pelle och Anna iväg på en veckas semester till Italien, Rom. Under resa fick jag spela sonen i sällskapet och sova i piccolons runknäste då personalen uppfattat vår bokning fel från ett trebäddsrum till ett vanligt dubbelrum. Men resterande nätterna fick jag sova med mina föräldrar i samma rum, även om det fortfarande var ett dubbelrum de tryckt in en extra säng i. Veckan var perfekt, god mat och dyr, trevligt sällskap, mycket pampiga byggnader att titta på. Alltid en vinflaska nära till hands och ständigt ljudet av blåljus i bakgrunden. Detta är lätt en stad att rekommendera.

Några månader senare packade jag och samma ressällskap våra väskor och åkte över Öresundsbron några dagar och njöt av sommaren. Vi hittade tågbiljetter som i princip var gratis vilket var en bra start. Även om tåget var en aning försenat men det gjorde oss ingenting då vi fick bra kompensation. Vi hånade spänniskillen som stod vid badplatsen och solade och läste tidningen. Även här hade vi inte vinflasksan långt ifrån oss. Någonting som är bra med tomtarna jag åkte med är att de också vill se saker när de är på semester. Jag vet inte hur många mil vi gick under dessa två resor men det blev ett par stycken, och gick vi vilse körde vi med vår klockrena danska så hittade vi till slut rätt ändå. Även Danmark är ett ställe att uppleva.


[Vid en sevärdhet i Rom]
Jobbigt skit. Saker som jag tycker är jobbiga har jag en förmåga att förtränga när jag väl klarat av dem. Men det finns en sak som jag tyckte var lite jobbig men samtidigt jävligt rolig och det var B-uppsatsen som jag och en tjejkompis skrev i våras. Båda gillade ämnet men tyckte väl att det var tråkigt att skriva den på engelska. Vi gjorde heldagar när vi satt med uppsatsen och då gjorde vi oftast ett uppehåll för lunch då vi för det mesta lagade någonting gott och ibland gick vi ut och käkade någonting. Det gäller alltså att hitta det roliga i vad som verkar tungt och tråkigt.

Aldrig mer.
Tänker aldrig mer låta problem skjutas upp lika långt som jag gjorde under ett basgruppsarbete tidigare i höstas. Jag såg hur problemen i gruppen frodades och ingen hade kraft eller ork att göra någonting åt saken, vilket resulterade i ett lite större bråk där fula ork kom ur mångas munnar. Sedan spreds detta såklart vidare till andra i klassen och har fått höra nu i efterhand vad människor sagt vilket jag enbart tycker är sorgligt. Tycker man någonting om en person tycker jag man går direkt till den istället för att personen i fråga ska få höra det via omvägar.

Att vänta av 2011
. Det kommande året kommer nog vara en milstolpe i mitt liv skulle jag gissa på. Till sommaren examineras jag till miljövetare och har som avsikt att lämna Norrköping snabbare än kvickt, mot grannens förtret. Min avsikt är att flytta tillbaka till Örebro och försöka få in min fot på miljökontoret där. Anledningen till varför jag väljer att flytta tillbaka hit är helt enkelt för att mina vänner bor här, samt att jag har kontakter i restaurangbranschen här om arbete inom miljösektorn är svårt att få direkt.


[Spännis i röda badbyxor i Köpenhamn]

Min sista uppsats ska skrivas nu under våren. Än så länge vet jag inte ämne eller om jag kommer skriva med någon. Men idéer och krokar har lagts ut och min förhoppning är att det snart kommer lösa sig. Om jag bestämmer mig för att skriva C-uppsatsen själv kommer jag nog eventuellt tillbringa en vecka i Stockholm och skriva. Har ett par vänner som bor där som fråga om jag inte ville det undertiden som jag skrev uppsatsen, så vi får se.

En annan sak som händer här i vår är att jag ska bli morbror. Vuxenpoängen kommer hagla på mig under 2011 känns det som, samtidigt som jag troligen kommer ha kvar mitt barnsliga jag ett tag till. Samtidigt som det är mycket saker som händer under nästkommande år ska jag försöka att ha lite semester och eventuellt boka in en resa med de två tomtarna som jag skrev om tidigare i bloggen. Troligen en varm resa som inte är för varm och gärna barnvänligt då kvinnan i sällskapet har en bulle i ugnen. En bulle som troligen kommit ut innan dess men ändå.

Hur ser ert 2011 ut?

#1 - - Sarah:

jag hoppas det :D ska du spela bingolotto ?

#2 - - danten89:

Jag spelade uppesittarkvällsbingon,vi hade fem lotter, men ingen vann! :(

Därför dissar jag det ikväll :P

Men ska kolla när Minnah uppträder.



Roligt med en årssummering.. :)

Men vi får ta och ses innan du lämnar underbara Norrköping illare än kvickt.

#3 - - Sarah:

grymt! jag med:)

#4 - - || mannen som kan prata om hundar ||:

Jag har varit i Rom en gång som liten, men jag vill dit i vuxen ålder också så att jag kan strosa runt och känna historiens vingslag :)



Året har verkligen gått fort, och det har på många sätt varit ett händelserikt år :)



Gott nytt år!



Sv: Jag arbetar på ett företag som tillverkar vikskärmar för sjukhus, men en dag kanske jag sitter här med en stor byggnad enbart för små vovvar :)

#5 - - Kim Ekholm:

HAHAHAHA vad kul, det hade jag missat, att du sov i "eget rum" hehe... =)



Nej, mitt nyårs blir att jag ska bli golfproffs:D

#6 - - Daniel:

Ska resa runt i asien hela januari

Och sen flytta till sweden, malmö tror jag

Mycket som väntar nästa år. Förändringarnas år.

#7 - - PAUSE:

absolut kan jag också ha roligt. Men vad definierar du roligt?

#8 - - Andreas:

Trevlig krönika. Det har ju hänt en del. Älskar bilden på er tre när ni hoppar så fint i formation : )



Året som kommer innebär äntligen en flytt till en något större och nybyggd lägenhet (och inte tala om inflyttningsfesten). Känns kanon. En längre solsemeter ska avverkas i februari. Sedan får vi se vad 2011 bjuder på : )

#9 - - nicklas:

Ville bara kika in och säga gott nytt år!

#10 - - Anneli:

Gott nytt år!



Mitt 2011 kommer inte vara alltför olikt 2010. Förhoppningsvis blir det mindre spring hos doktorn. Sen fyller man ju 18, men jag vet inte om det kommer att förändra mitt liv särskilt mycket. Om jag känner mig själv rätt blir det inte mycket förändring i alla fall. Och förhoppningsvis tar jag ju körtkort!



Lycka till med 2011, hoppas du får jobb där i Örebro!

#11 - - Elin:

Ja virus suger och manniskor ar skumma som ens gor dem men..



Gott nytt ar!



Grattis till morbror! Sjalv blir man moster tva ganger nasta ar(tva systrar ar gravida och ingen utav syskonen har barn sen tidigare), lite trakigt att man missar det men jag lar fa se dem senare nar jag kommer hem och de faktiskt kan gora saker. Nyfodda babisar ar sakert inte sa kul i langden!

#12 - - pelle:

Hahah, runknäste? USCH!