Att inte kunna sova ordentligt om nätterna sätter sina spår på dagarna. Under en relativt lång tid har jag inte kunnat somna på kvällarna. Min insomningsintervall under dessa veckor har pendlat allt ifrån halv tre på natten till halv sex på morgonen. Denna brist på sömn har resulterat i att min hjärna har omvandlats till en grötliknande sörja som saknar praktiskt tänkande och koncentrationsförmåga. Detta rapportskrivande som vi i min basgrupp höll på med under förra veckan krävde alltså enorma mängder energi, vilket gjorde att sörjan blev ännu mer lättflytande än innan. Nu hoppas jag att trenden vänder inom det snaraste för jag varken orkar eller vill ha det såhär längre. Fick några insomningstabletter av grannen igår ifall det skulle krisa. Men igår somnad jag faktiskt vid tolvtaget och vaknade inte förrän klockan sju i morse. Jag tänkte försöka komma i säng innan tolv idag också för att försöka återgå till ett ”normalt” stadium igen. Några exempel på saker som jag har gjort och som inte finns någon förklaring på mer än att det bara är flytande substans innanför pannan är; att jag har lagt grynlappar i kylskåpet, gått fram och tillbaka med o’boyburken utan att använda den och försökt öppna cykellåset med husnyckeln.   


Har ni varit med om samma problem någon gång?

#1 - - Johanna:

Uh, hoppas du börjar sova normalt snart igen. Jobbigt att ha såna perioder då man har svårt att sova. Och vanligt är ju att när man har haft svårt några dagar så tänker man ännu mer på att det är svårt att somna när man ska försöka somna och då går det ännu sämre :P Mysig bild förresten!

#2 - - Emma says style, love & rock and roll.:

Hahaha klassiker när man är så grötig i huvudet. Förra helgen var så stressig och jag lyckades förlägga mina lägenhetsnycklar. Jag letade som en tok och fick använda reservnycklarna - tills jag skulle äta nästa gång och hittade nyckelknippan i besticklådan - bland de fina teskedarna... Märkligt..

#3 - - pelle:

Mina tips som jag kan tipsa om:

- läs innan sömn.

- öronproppar.

- inget te/kaffe/läsk minst fyra timmar innan sömn.

- ha svalt i lägenheten.

- lugn musik innan.

- det viktigaste: skriv ned allt du tänker på!



hjälper för mig :)

#4 - - Ella:

Det jag har märk är att om man har svårt att somna direkt, så ska man gå upp och göra något annat ett litet tag och sedan försöka somna igen. Det är inte lönt att ligga och vrida och vända på sig.



Sv: Tjadu...fem namn till skulle inte skada :P

#5 - - Jen:

har du några somnatabletter över får du gärna dela med ej ;) låg med klarvakna ögon hela natten, måste vara fullmånen som lurar...

#6 - - Meg:

Haha, låter ju helt stört! Grytlappar i kylen?

#7 - - FLOOSAN- LIVET SOM MAMMA:

Haha jag är likadan så fort jag ska lägga mig och sova startas huvudet med tusen tankar och ideer att jag måste sysselsätta mig tills jag blir tröttare. Vilket kan leda till en del goa skratt på morgon ;)

#8 - - wingers:

ligg i sängen och gör avslappningsövningar. typ spänna musklerna i en kroppsdel i taget, och slappna av, och arbeta dig genom hela kroppen. tänk på saker som är framför dig som du ser fram emot, men inte är orolig inför eller behöver planera, eller kom ihåg trevliga saker som har hänt, typ mysiga sommarminnen. sitt inte vid datorn tills precis innan du ska sova. sluta läsa böcker som varvar upp dig! (du vet vilken jag menar...)



tänk på någon du tycker om. och runka! det släpper lös ngn typ av sömn-grej, så kroppen slappnar av snabbare : )

#9 - - Markus:

testa att läsa lite formler innan sängdags, det kan mörklägga vilka ögon som helst!

#10 - - Chiss:

Okej nu är bloggen back on the tacks again :D



Mina tips är ganska liknande pelles...Fast jag skulle inte läsa :P Och förutom att inte dricka fyra timmar innan sömn skulle jag göra detsamma med mat. (hur ska detta gå :P)

Det är också bevisat att om man lägger sej samma tid varje kväll så är det lättare att somna för att det blir som en vana/rutin...

-Medelsvenson somnar inom sju minuter-

Du kanske inte vet det här men jag har också haft en seriös period då jag inte kunde sova. Det hjälper också att göra något nytt och ovanligt som kräver mycket energi.



Hoppas du får sova en lång och härlig natt utan sömnproblem snart. (Try not to use the pills)

Kram

#11 - - Erica,:

haha ursött!



njae kan inte komma på något på rak arm, men en kompis la sin mobil i kylskåpet här om natten xD

#12 - - pelle:

men herre gud, uppdatyeraa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11



EHRM!



;P

#13 - - Elin:

"Grynlappar" haha.. garvade jag åt.. plus att du har en snyggt städad lägenhet och min ser ut som en knarkarkvart. ångest.



projektarbetet: jämför ungdomskulturen sverige vs england ungefär ^^

#14 - - pelle:

Jo, jag kan förstå det :P Du skulle ha väntat en vecka.

#15 - - sarahråddkock:

Nej, men nästan!