sj.se

Fick du vänta på tåget i vintras? Du är långt ifrån ensam. Förra årets snökaos orsakade sammanlagt 83 000 förseningstimmar. I får har SJ och Trafikverket satsat 400 miljoner kronor på att detta inte ska upprepas. Hur dessa pengar har investerat kan jag inte svara på men kommunikation mellan SJ och resenärerna ska bli bättre och beredskapen för ett nytt snöoväder, om jag förstått saken rätt.

Jag håller just nu på med en Essä inom just detta ämne. Inte om förseningarna utan om just tåg och framför allt hur läget ser ut i landet när det gäller spårtäthet. Hur många har inte varit med om att få stanna för att invänta ett annat tåg mitt ute i ingenstans? Spårtätheten är så kraftigt belastad på sina ställen att åtgärder behöver vidtas. Sedan tänkte jag skriva om svårigheterna med att ensa om hur om- och nybyggnationer ska prioriteras. Vissa menar att höghastighetsbanor är bättre och vissa menar att rusta upp de stambanor som finns och lägga till extraspår på vissa ställen.

Till sommaren kommer även 20 stycken nya så kallade ”snabbtåg” (X55) sättas i trafik. Toppfarten på dessa är 200 km/h i nuläget. Det är tänkt att när spåren är uppdaterade på vissa sträckor kommer drivrutinerna uppdateras på tågen och hastigheten öka till 250 km/h, vilket idag motsvarar höghastighetstågens fart.

Fan, detta var tänkt som en kort blogg. Aja nu ska jag sätta mig och skriva så fingrarna glöder. Trevlig helg.

 

#1 - - Gaymasen:

Urkas för SJ. Hoppas det blir bättre i år. Jag ser dock fram emot höghastighetståg. Skönt det skulle vara. :D

#2 - - NELLY:

sv: attans då, har färgat det brunt nu så det blir lite svårt ;)

#3 - - Ellen:

SJ är roliga människor sist jag var i kontakt med dom slutade det med att fick åka 0 mil av 20 i tåg. 3 med buss och resten i egen taxi till Arlands.



I vintras fick min pappa åka 30 mil framoch tillbaka till Stockholm för att hämta mig!

#4 - - Michelle:

Sv: Haha, ja det är gött. Men springer inte varje dag, tok för slö ;) Jag skriver tre pga att jag söker tre olika sorters jobb och vill inrikta mig mer på var för sig. Därför :)

#5 - - Anna:

Men det suger ju! Då har man inget att skylla på om man blir sen!!!

#6 - - Lena:

Men alltså, allt det här handlar ju bara om att staten sålt ut järnvägarna, att allt sköts av massa olika aktörer och att alla bara vill ha vinning, inte satsa pengar eller bry sig om saker som de inte behöver bry sig om eller ta ansvar.

Det här handlar om politik! Om att den borgeliga regeringen säljer ut alla statliga bolag, det blir dyrare och sämre.

#7 - - Lena:

Men det är ju de senaste åren det blivit sämre, sen fler aktörer kom in, sen SJ gjorde om hela prissättningen osv.

#8 - - Bimbo Boy:

Mysigt att åka tåg. :)

#9 - - Kim Ekholm:

Haha jag har problem åt andra hållet. mina inlägg blir mkt kortare än de är tänkt:P hehe



Ja, eller nej. Jag har inget jobb, ÄN! :) Men det kommer:)

#10 - - cicci:

överlag tycker jag att komunalaresmedle suger! Man kommer alltid försent/inställda turer osv. Iaf här nere i göteborg..så fort det e lite snö/regn ute så e varenda bussjävel sen.

#11 - - Henrik Nyberg:

Att åka tåg är härligt och SJ är ju alltid i tid!