sj.se
Fick du vänta på tåget i vintras? Du är långt ifrån ensam. Förra årets snökaos orsakade sammanlagt 83 000 förseningstimmar. I får har SJ och Trafikverket satsat 400 miljoner kronor på att detta inte ska upprepas. Hur dessa pengar har investerat kan jag inte svara på men kommunikation mellan SJ och resenärerna ska bli bättre och beredskapen för ett nytt snöoväder, om jag förstått saken rätt.
Jag håller just nu på med en Essä inom just detta ämne. Inte om förseningarna utan om just tåg och framför allt hur läget ser ut i landet när det gäller spårtäthet. Hur många har inte varit med om att få stanna för att invänta ett annat tåg mitt ute i ingenstans? Spårtätheten är så kraftigt belastad på sina ställen att åtgärder behöver vidtas. Sedan tänkte jag skriva om svårigheterna med att ensa om hur om- och nybyggnationer ska prioriteras. Vissa menar att höghastighetsbanor är bättre och vissa menar att rusta upp de stambanor som finns och lägga till extraspår på vissa ställen.
Till sommaren kommer även 20 stycken nya så kallade ”snabbtåg” (X55) sättas i trafik. Toppfarten på dessa är 200 km/h i nuläget. Det är tänkt att när spåren är uppdaterade på vissa sträckor kommer drivrutinerna uppdateras på tågen och hastigheten öka till 250 km/h, vilket idag motsvarar höghastighetstågens fart.
Fan, detta var tänkt som en kort blogg. Aja nu ska jag sätta mig och skriva så fingrarna glöder. Trevlig helg.
Urkas för SJ. Hoppas det blir bättre i år. Jag ser dock fram emot höghastighetståg. Skönt det skulle vara. :D