När jag var lite blev jag matad med sojavälling istället för vanlig traditionell välling. Nu vet inte jag hur gammal mina systrar var när de slutade med välling men jag fick hålla på lite längre med min sojavälling kommer jag ihåg. Varför jag inte drack vanlig välling var på grund utav att jag som liten var laktosintollerant. Detta växte sedan bort på mig ju äldra jag blev och till slut var allt borta och jag kunde äta allt som mina systrar kunde äta. Jag har fått berättat för mig att jag alltid blev ledsen när mina systrar fick gräddglass och jag fick nöja mig men en ”simpel” isglass.

Varför berättar jag detta här i bloggen för då? Jo, jag börjar misstänka att den där laktosintolleransen är på väg tillbaka till mig. Det kan givetvis också bara vara någonting jag har fått för mig men jag kan inte längre äta lika stora mängder gräddglass som jag kunde förut. På Espressohouse och vid andra caféer som erbjuder vispad grädde till chokladen får jag också tacka nej, eller om det är för krämiga maträtter eller ren vispgrädde i för stora mängder. Men det som får mig att tveka är all mjök som jag dricker utan att det händer någonting.

Är det någon som kan sin laktos?
Hjälp mig då är ni snälla.

#1 - - jennifer :):

Jaa! man blir trött av att va så trött!

#2 - - Emma says style, love & rock and roll.:

Låter skumt. Jag är laktosintolerant, eller åtminstone väldigt laktoskänslig; men det är just ren mjölk som är värst för mig. Det och typ bregott. Jag vet iof inte med grädde för det äter jag ändå inte. Hursomhelst låter det lite skumt att det inte är den rena mjölken som känns. Den borde ju ge mest utslag liksom om det är laktosintolerantheten som kommer tillbaka.

#3 - - Louise - Ur mitt eget perspektiv:

hum.. Intressant.

Jag tror det är ett tecken på "mans-syndromet". Så fort allt inte är exakt som det brukar har dom en tendens att dra den värsta slutsatsen.



I alla fall om man använder sig av min karl som referens! ;D

#4 - - Joakim - STORBLOGGAREN:

Jag är verkligen ingen expert på området men jag upplever samma grej som du fast tvärtom. Det är mjölken som ställer till det för mig. Det och gräddfil! Det kan nog vara så att man inte behöver vara lika känslig för allt. Kanske..? :)

#5 - - Ola:

SV: Har ungefär samma mål som dig, bygga muskler men framförallt för att må bättre och vara piggare :) Hehe ja det ända jag känner är att det kanske är lite "spännigt" att lägga upp en bild i överkropp kanske hehe

#6 - - Lasse:

Kommentar

#7 - - sebastian:

sv:jobbar med nyfödda och förtidigt på neonatal

#8 - - pelle:

Fast om man dricker sju liter mjölk på rad, då får nog alla mjölkmage. :P



Flämt å sido, kan du inte kolla upp det?

#9 - - anna:

om du kan dricka mjölk så lär du väl inte vara allergisk? ;P

#10 - - Petra ♥:

sv: det är sex and the city jag cyklar till! :P



jag är lite laktos intollerant. Mer eller mindre. När jag är stressad och det är mycket kan jag inte äta grädde och glass och sånt. Så det kanske har lite med stress att göra? i alla fall i mitt fall! Kan dock ha att göra med att jag haft magkatarr en del!

#11 - - Victor:

Haha så kanske det är, var rätt osäker

#12 - - N e l l y ♥:

Sv; Ja verkligen :)

Gillar att hemsidan heter nelly också ;D Haha!

#13 - - Muffinsmartin:

Nepp! :P

#14 - - fifi:

Om du var laktosintolerant borde du väl må dåligt av mjölken? Fast jag ska nog inte säga något, jag kan ingenting om ämnet…



Ja, det var en jättebra 30-årsfest och sedan gick vi ut och hann med tre klubbar.

#15 - - Markus:

Nepps, hemma hos Fanny (en gruppmedlem). Dom vill att vi ska lära oss att "think outside the box" genom att låta oss analysera en artefakt utifrån ett organisationsperspektiv haha

#16 - - Tobias:

Ja den går fortfarande att köpa :D

#17 - - Sarah - finlandssvensk:

Aww men isglass är ju godare ;-)

#18 - - Hälsporren:

Asså, jag är laktosintolerant, men reagerar olika på olika produkter. Till exempel kan jag inte äta GB:s glass medan Sias kan jag typ proppa i mig hur mycket som helst av. Så, testa. Kör någon veckan utan laktosprodukter och se om det blir någon ändring. Blir det så, så vet du.

#19 - - Hälsporren:

Åh, herregud, det är typ FEMTE gången jag skriver en kommentar till det här inlägget, men det blir alltid strul och det kommer inte med. Kanske ska sluta kommentera. Ett tecken?



Nåväl, jag är laktosintolerant, men reagerar olika på olika produkter. Till exempel kan jag inte äta GB:s glass, medan Sias går hur bra som helst att proppa i sig mängder av. Så prova. Gå en vecka utan laktosprodukter och se om det blir ändring. Då vet du.

#20 - - Hälsporren:

Haha, nu km två med, så då måste jag ju skriva ett tredje. Bara för att, liksom. Moahahaha. :-D

#21 - - Kalle:

att inte tåla mängder med glass är ju ingen hit.. men kan inte sånt där gå i perioder? trodde jag va gluten ett tag men sen bara förvann det efter flera veckor.

#22 - - cicci:

man kan ju vara olika intoleranta..typ att man tål en del men inte mängder liksom...sen finns det ju en del som inte tål det alls...hmm...vet inte om du blev så mycket klokare på det...!

#23 - - Ellinor:

sv: nej de är min morfar som gått bort.

<3

#24 - - Andreas:

Jag kan inte laktos till 100%, men den borde ju vara som alla andra allergier.



När jag var liten hade jag astma, var allergisk mot alla pälsdjur + hästar o kossor etc., mot damm, mot kvalster, mot, nyklippt gräs, mot rök, mot parfym, mot ägg, mot nötter, mot doftande blommor, mot hö + lite till.



Men allt växte bort och jag slapp tillbringa restren av livet på sjukhus för astmaanfall m.m.

Men! Du är alltid allergisk. Vardagligt klarar jag av alla dessa saker, men ibland när jag har dåligt imunförsvar, då kan jag få lite känningar i form av retningar i halsen...svullen i halsen och lite jobbigare med andningen. Så det finns i kroppen. För alltid, bara att kroppen lär sig hantera ämnenaa. Men ibland slår det som sagt igenom.



Så det vore väldigt konstigt om inte detsamma gällde laktosintolerans.

#25 - - Karl Saxell:

Jag kommenterade ett liknande inlägg precis

Så jag kan ju fortsätta här :)



Laktos gör dig trött

och stoppar fettförbränningen

I och med att laktoset måste upp i hjärnan innan det kommer ut i resten av kroppen.

Magen kan svullna upp

och man går och känner sig mätt hela dagen

om man är intollerant eller ens bar alite känslig.



Det är nog få människor som kan smälta laktos till 100 %.



Ett smart val är att låta bli överhuvudtaget bara.



Som sagt, synd att en liter laktosfri mjölk kostar typ 17 :- bara :)



#26 - - Kim Ekholm:

Ja den filmen är så lång. Men efter som att den är bra och händelserik så känns den inte så fruktansvärt lång:)

#27 - - Syrran (Pelles):

Nooooo! No white russian for you my friend!

Snart drar vi till Italien! Vi måste sitta ner i helgen och planera lite. Kolla hur vi ska ta oss från flyglats in til stan etc... lite vad allt kostar att "kolla" på och sånt!

PIZZZZZA! cowabunga på sig!

#28 - - Sofie:

Det är riktigt skumt om du tål mjölk bättre än grädde, mjölken innehåller nästan dubbla mängden laktos än grädde. Sen finns det ju vissa tillverkare som tillsätter extra laktos på något vis för att göra produkten billigare att tillverka..hm..Är du säker på att det är mjölksocker du inte tål och inte nått annat i mjölken, typ mjölkprotein? =)

#29 - - anna:

Hej Stefan! Såg din fråga och har svarat dig på matvett.se Kika in och återkom gärna!

Mvh

Anna Hamilton