överanalysering.

Publicerat i: Vardag



Är det någon utav er läsare som har gjort en textanalys någon gång? Jag har suttit hela eftermiddagen med min analys och jag har bara skrivit en inledning på några hundra ord och nu är jag fast. Jag vet helt enkelt inte hur man skriver en textanalys, därför ber jag er läsare om hjälp. Vi har fått vissa instruktioner till hur vi ska arbeta med denna analys med dem är rätt vagt om hur vi faktiskt ska skriva. Inledningen är som sagt klar men resten av arbetet består hittills bara av tomma kategorier. Syfte, teori, metod, resultat och diskussion ska vara med i arbete men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva under allt. Än så länge har jag inte ens nått syfte, så förvirrad är jag över uppgiften.


Efter litteraturseminariet imorgon är det faktiskt insatt en resurs om hur vi ska arbeta med uppgiften. Denna resurs tror jag större delen av klassen kommer gå på, så även jag. Men inför detta tillfälle ville jag ha någon form av ram färdig att visa läraren om be om en kommentar till fortsatt arbete. Snart kommer några klasskompisar hit för att diskutera lite om hur man kan göra.


Bloggen ligger lite i skugga under pluggperioderna, men så fort detta är klart återgår allt till det normala igen.

#1 - - Kalle:

Hm har ju gjort lite stilanalyser men inte på högskolenivå. Älskar sånt. Handlar det om ordval? Meningsbyggnader? Ska du tolka själva texten? Isf är ett bra tips att relatera till något. Litterrärt, essä, journalstiskt (sport/nyhet/notis osv), feminint/maskulin mm.

#2 - - Markus:

Jag lider av samma problem. Imorn är det tenta. Sen ska minsan bloggen bli lite roligare igen :)



Vad har du tenta i?

#3 - - muffinsmartin:

Nepp, de är icke fodrade! tycker du att de var snygga? ;)

#4 - - Erica,:

åh det är som sagt riktigt kul och intressant med textanalyser! :D fånga mig på msn :P



svar: jaja.. får väl ta tag i visningen ;)

#5 - - anna:

jag har gjort textanalyser så jag spyr så jag kan det där hehe, men allt beror ju på vilken typ av textanalys man gör, lite svårt att bara hjälpa så här tyvärr men hör av dig om du vill fråg anåt:)

#6 - - pelle:

Det är fan kämpigt att plugga och vilja blogg samtidigt. Ångest! ;P

#7 - - LiteLagom:

Tele2! Ooops... ;)

#8 - - meg:

Oj, det där lät aningen jobbigt!