För några timmar sedan var jag nere vid vårdcentralen för att jag har fått något utslag på ryggen som jag trodde var början till bältros. Förra året hade jag nämligen det och sjukdomen började på liknande sätt. När jag kom in till distriktssköterskan på mottagningen konstaterade hon snabbt att det var "herpes" (inte könssjukdomen). Det var en form av blåsor sa hon som kan dyka upp lite då och då om jag har varit stressad bland annat. Dock sa hon att någon måste ha smittat mig med detta då jag själv aldrig haft munherpes eller könsherpes. Men denna smitta kan ha inträffat när som helst under dessa 21 år jag existerat.

Vi började diskutera min bältros som jag hade förra året och med hjälp av min beskrivning kunde hon tydligen konstatera att det inte var den sjukdomen som jag led av då trotts att både en sköterska och en doktor tittade på det förra gången. Är det konstigt att folk tappar förtroendet för vårdcentralerna runt om i landet då alla läkare och sköterskor säger och diagnostiserar folk på olika sätt. Självklart förstår jag att det måste vara svårt att arbeta inom vården men de har själva valt det och då kanske det där omtalade "kallet" borde finnas hos personalen och inte det där griniga och hopplösa som man ser i de flesta nu.

Vad tycker du om din vårdcentral?

#1 - - Johan Svensson:

Hej!



Tack för en grym blogg!



Vill tipsa dig om tävlingen på min blogg där du just nu kan vinna ursnygga klockor från Adidas Candy Collection! Vore kul om du vill delta på: http://hd.se/noje/nojesfaltet/2009/06/22/vinn-klockor-fran-adidas/



Ha en skön sommar!



Kram

#2 - - Andreas - the one and only:

Jag litar aldrig helt på sjukvården. Eftersom jag jobbar inom sjukvården själv så kollar jag först med de läkare jag har förtroende för på jobbet och sedan ev. dubbelkollar med husläkare.

#3 - - pernilla:

hmm. kan man få herpes på ryggen? Trodde det bara blev utslag runt munnen eftersom viruset sitter latent i de nerverna runt omkring det området... Hmm?

#4 - - Peter:

Jag litar ändå rätt mycket på min vårdcentral! här i ume är den ändå rätt bra.

#5 - - lian:

utslag är ett av det svåraste som finns att bedöma! Aaaana hur många olika och konstiga utslag det finns! Så det är kanske inte så konstigt att det blir olika diagnoser. Det händer även när det gäller annat inom sjukvården oxå! Även om det är ett kall så är sjukvårdspersonalen inte mer än människor (som kan göra fel även dom) och med tanke på hur många människor som söker sjukvård i detta avlånga land (även på grund av "småskit")så tycker jag ändå att många får den hjälp som behövs och håller sig på benen ändå! Kanske det inte fanns så mycket att göra med dina utslag ändå? Vad tycker du gjordes fel (förut olika diagnoser)? Blev du frisk? Fick du fel behandling?

#6 - - anna:

usch jag hatar att gå till vårdcentralen, tycker aldrig de kan säga vad det rä som är fel. fick gå till tiotal olika läkare i vintras när jag hade problem med min mage innan en kunde konstatera vad som var fel, suck.



förresten är jag lite besviken att du tar dig tid att kommentera pelles blogg men inte min, jag trodde vi var bundisar ;P

#7 - - Daniel:

Det var säkert herpes utan skydd!

#8 - - Erica:

Var längesen jag var på vårdcentralen, men tråkigt då det är sådär.. :/

#9 - - pelle:

sjukvården suger, de tror alla att man har gökat till sig alla fel i kroppen. illa som fan.

#10 - - lian:

synd att så många misstror den "sjuukt" bra sjukvård som faktiskt finns här i sverige...den har sina fel och brister...men säg någon sjukvård i världen som är bättre och är felfri?????????

#11 - - anna:

ja okej då, du är förlåten ;) köp en systemkamera åt mig också när du ändå håller på. that's what friends are for right?

#12 - - Jessika:

Haha, vet inte ens vart jag ska börja med att beskriva min vårdcentral (i Trelleborg)..Okompetenta människor kan väl vara en början..

#13 - - Natalia:

hmmm brukar knappt aldrig besöka vårdcentralen, men när jag är där sköter de sig faktiskt bra;)

#14 - - pelle:

UPPDATERR!½½½½½½½WGRFBGVDS