Nu har ungefär en månad gått utav det nya året och det är dags att skifta. Julsakerna har varit borta sedan länga och snart så kommer det fram nytt. Här i Sverige så skulle vi kunna säga att vi har fyra (ibland fem) perioder om året då våra städer och våra radiokanaler förändras en aning. Vi har precis avslutat en utav dessa och det var julen. Under julen så dekoreras nästintill alla skyltfönster i stan med snö, glitter, tomtar och annat som hör julen till eller som man kan associera till julen. Radiostationer runt om i landet börjar sända ut en massa olika versioner på julmusik så man nästan spyr när man egentligen borde älska det som mest.


Efter julen så kommer påsk och där kanske inte radiokanalerna förändras så jättemycket mer än att de börjar spela lite mer vår och sommarmusik igen. Men i hus och på gator så dekoreras det men färgglada fjädrar och ris så långt ögat kan nå, ett tydligt tecken på att det är vår. Nu kommer den bästa årstiden av alla, vintern i all ära men sommaren är ändå den perioden som ligger mig varmast om hjärtat. Vad är en midsommar utan snapsvisor och jordgubbstårta? Det är alltså midsommar som är den tredje "perioden" som jag pratar om. Midsommar är väl den tid på året som björkarna tycker minst om, för under denna högtid så är det fullt av björkris över allt. Det har nyss varit skolavslutningar och nu är det sommarmusik till max som spelas på radion, så långt bort från Bing Crosby man kan komma. Vi rustar upp våra uteplatser och klär en rad olika varianter midsommarstänger.


Men på lördag den 7 februari så startar den sista och den mest konstiga högtiden av dem alla, jag talar naturligtvis om melodifestivalen. Nu kommer radiostationerna börja spela gamla dänger som vi aldrig kommer att bli av med. Det kommer säkert vara stora reklamskyltar över allt, både här på internet och runt om i olika städer. Ta bara Norrköping som exempel där någon släpat in en stor skylt i ett utav varuhusen som finns. Högst upp på skylten är det nedräkning på hur länge det är kvar tills programmet börjar och under den så är det en diskokula. Glitter och glamor är årets tema enligt Petra Mede som är årets värd för kalaset så ni kan ju tänka er hur allt kommer att förvandlas under de kommande veckorna. Sedan så antar jag att flertalet blogginlägg kommer att skrivas här på blogg.se där man risar eller rosar bidrag, kläder eller annat som har med festivalen att göra. Konstigt att melodifestivalen har sådan genomslagskraft egentligen.


Den femte delen som jag tänkte på var när det är fotbolls-VM eller EM då det säljs fotbollströjor som aldrig för och det spelas fotbollslåtar över allt. Är det inte Jamba-signaler så är det på en pub eller någon annanstans. Lite som det kommer bli nu fast med "schlager", jag vet att det inte heter så länge men det namnet kommer ändå att finnas kvar på tävlingen är jag rädd.


Hur är din relation till Melodifestovalen?

#1 - - ..:Sarah:..:

http://www.expressen.se/halsa/1.1411820/enkel-yoga-som-vacker-kroppen



titta va jag hitta till dig :)

#2 - - ..:Sarah:..:

jooo chips gillar jag. salt är gott!

men man måste ju inte gilla den där glassen ;)

jag är så himla förtjust i den för egen och dom små chokladbitarna. och för att de är en ritkgt glass.. inte alls mycket tillsattser, därför smakar den mer.



#3 - - ..:Sarah:..:

men morötter och dipp.. de funkar alltid.

testat selleri? mmmmm

#4 - - pelle:

Brr, vidriga högtid:P

#5 - - ..:Sarah:..:

ja och såklart de oxå!!!

men just min favorit är inte de..

#6 - - Michael:

Har nog ingen direkt relation till melodifestivalen mer än att man ser på det lite då och då ^^



Svar: Aha? Hur menar du "fick chansen att åka dit"?

#7 - - Sofie:

Ingen snö alls låter ännu bättre tycker jag.

#8 - - Sanna:

Tack=) fast jag vet aldrig vad jag ska skriva så oftast blir det ju bara när jag är sur eller så haha fattar inte hur du o Pelle kan hitta så många olika ämnen o skriva om? Gillar din blogg också;)



Hmm melodifrstivalen har jag faktiskt inte kollat på på ett par år. Kommer nog inte se det i år heller faktiskt, bara om det inte finns nåt annat o se på.

#9 - - Anonym:

ja en "vanlig karin-lördag".. hehe förutom i småland:p trevlig lördag på dig!!



#10 - - Anonym:

var skulle jag kolla det?

#11 - - johanna:

följer int eprogrammet slavsikt. men är jag hemma å inte har vettigare saker för mig så brukar jag se det =)

#12 - - Lena:

haha, bra blogg! ;)

jag tycker melodifestivalen är rätt tråkigt, men ändå gillar jag att kolla på det fast gör det ändå otroligt sällan. jag har dock en kompis som är helt besatt av det, hon planerar sitt liv efter att kunna kolla på det..