Alla vet att det är skadligt att röka. Det sägs att en rökare förlorar 7-8 år av sitt liv och har i genomsnitt 8 sjukdagar fler per år än icke-rökare. Även miljön förstörs av rökning. För att torka nikotinblad för ETT paket cigaretter per dag under ett års tid måste man hugga ner 24 träd.  


Det finns ungefär 1,2 miljoner rökare i Sverige. Av dem vill 600 000 vill sluta röka. Det är inte coolt att röka längre, snarare tvärt om. Sedan rökning på krogar förbjöds i Sverige så tycker jag att jag ser allt mindre människor som röker. Är det bra att ha ett förbud mot rökning på krogen? Min personliga uppfattning är att det är otroligt bra. Jag har själv arbetat inom branschen och drog säkert i mig en hel del bloss genom passiv rökning ibland alla gästerna som bolmade. Men visst är det ganska fult att se folk röka? Det känns lite som att rökning hade sin storhetstid mellan 60-talet och 90-talet. Nu när vi är inne på tvåtusentalet känns det som att rökning borde försvinna då vi ständigt hör att det inte är bra. "Det är mycket som inte är bra här i världen" tänker säkert många då och jag håller med, men kanske att cigaretter är något av den värre sorten?


Jag har många vänner som röker och jag idiotförklarar dem verkligen inte för att de röker. Men faktum kvarstår att jag tycker fortfarande att det ser illa ut. Vad tycker ni?


#1 - - johanna:

jag tycker att man borde göra ett stort bål och bränna upp alla cigaretter och aldrig göra nya. och för att inte förpesta hela jorden med röken så kan man leda ut den i rymden eller något sådant. ja, det är fult att röka. förstår inte coolheten i det alls, bara äckligheten. hihi, vad arg jag låter :D

#2 - - Kim Ekholm:

Jag rökte i flera år. Slutade förra året i Januari. Sen höll jag uppe till feb iår. Men nu har jag slutat. Dock blir det då o då på krogen:S MEn jag "mobbar" alla rökare och även mig själv då jag röker.



Ja, eller jag brukar aldrig baka eget bröd förr. Eller ja, scones men inte annat. Muffins, bullar och pepparkakor gör jag väl. Men inte alls ofta jag har lusten:) hehe.

#3 - - Emil:

Jag ska sova nu. Du då?:) haha!

#4 - - anna:

jag tycker av någon konstig anledning att det kan vara snyggt att röka. om man har rätt stil liksom. men däremot är det riktigt äckligt och snuskigt så ja jag talar väl emot mig själv där lite. har rökt en gång och aldrig mer.



nej det är så tråkigt att ligga inne i sängen när det är sol! får kurera mig efter valborg istället hehe.

#5 - - Peter:

Jag brukar väl typ kolla ilsket på mina kompisar fast då brukar de ändå svara "men vadå? du feströker ju."

Sant det gör jag. Och det kommer jag nog ändå fortsätta med tyvärr. Varför? Jag vet egentligen inte varför. Det är bara nåt jag gör varje fest.



Men nykter och sådant så tycker jag cigaretter är skit helt enkelt. Man förstör sitt liv av att röka regelbundet. Men jag är så van vid att folk röker ändå så att jag har väl typ slutat bry mig helt enkelt.

#6 - - Emma says style, love & rock and roll.:

Jag är så jäkla glad att jag slutat. Det ser inte bra ut & framförallt luktar det illa!!

#7 - - Lena:

som emma säger, det värsta är lukten.. fy fan, fingrarna och lukten av fimp.. eller någon som varit ute och rökt på vintern och kommer in och stinker, nej usch!



dock kan jag hålla med anna lite, på rätt person är det faktiskt ganska snyggt..



men nej, jag gillar inte rökning heller, fast jag måste erkänna att det händer att även jag feströker, men inte särskilt ofta..



jaja, det jag egentligen ville säga var det att din bloggspalt är längre till höger än vad som är vanligt, det får mig att sitta snett varje gång jag läser i din blogg. ehm, ja. det var väl det. tack för mig ;)

#8 - - Helene:

Japp jag håller med dig fullt och fast.

Det börjar kännas lite som att det är "ute" att röka. Det ser verkligen inte så fint ut. Speciellt har jag tänk om man möter en ung kvinna med barnvagn och hon röker samtidigt som hon kör sin barnvagn. ser inte så mysigt ut.

En annan sak jag tänker på om nyttigheter är att det framkommit att det är väldigt farligt att sola! Det borde resultera i att det är lite "omodernt" att vara brun. Alltså lite status att vara "osolbränd". Vad tror ni om det? Är det så?

#9 - - lisa:

jag röker. och det är otroligt många tillfällen då jag nästan kan skämmas för det. det är så tråkigt att vara beroende av skiten. men samtidigt så tycker jag om mina cig väldigt mkt!

men det tråkiga är när man t.ex. käkar middag och mmåste springa iväg och ta ett bloss när man ätit klart för att inte bli tokig och slå huvudet i bordet. det mysiga avbryts liksom.



men jag skiter fullständigt om det är inne att röka eller inte. det låter mest löjligt i mina öron.

#10 - - jennifer:

Fimpa röken behåll glöden ;D